Портфоліо

Мій кабінет

Для користувачів Продакшн-SHOP

Забули пароль
Реєстрація

Наші друзі (Facebook)

Pro Tools - довідник

[Ctrl] + [О]

Відкрити іншу сесію (проект)


 

[Ctrl]+[D]

Створення дублікату


 

[Alt]+[R]

Створення декількох дублікатів


 

[Ctrl] + [E]

Розрізання кліпів на доріжках


 

[Alt] + [0]

Виклик вікна квантування


 

 [Alt] + [Shift] + [3]

Обєднання кліпів


 

 [Ctrl] + [Т]

Вирізання фрагменту кліпу з ліквідацією непотрібних частин


 

[Ctrl] + [N]

Створення нового треку


 

 [Ctrl] + [=]

Перемикання між вікном редагування та вікном мікшера


 

 [Ctrl]+[Shift]+[I]

Імпорт аудіо


 

[F1]

Режими редагування: перемикач режиму Shuffle

shiffle


 

 [F2]

Режими редагування: перемикач режиму Slip

slip


 

[F3]

Режими редагування: перемикач режиму Spot

spot


 

[F4]

Режими редагування: перемикач режиму Grid

grid


 

[F5]

Інструмент Zoom (Масштабування)

zoom


 

 [F6]

Інструмент Trim Tool (Підрізання країв)

 trim


 

 [F7]

Інструмент Selector Tool (Інструмент виділення та вибору)

selector tool


 

[F8]

Інструмент Grabber Tool (Захват і переміщення)

grabber


 

 [Alt] + [Т]

Виклик вікна Транспозиції вредагуванні міді-даних


 

 Ctrl + "["

 

 Ctrl + "]"

Горизонтальне масштабування, або горизонтальний зумінг


 

 Ctrl + alt + "["

 

 Ctrl + alt + "]"

Масштабування хвилі (Waveform) в середині кліпу

 


Real time web analytics, Heat map tracking

Яндекс.Метрика

 

protools historiДосі не знаю чому колись перейшов на цю програму, але чесно не шкодую, що саме так сталося, оскільки для себе знайшов цікавий продукт, що вирізняється поміж інших надійністю та добрим саундом.ProTools – для когось недосяжна ціль, для когось набір міфів, а для когось підручний інструмент для реалізації своїх творчих планів. У даній публікація спробую поділитися власними висновками, які сформувалися за короткий час користування цим софтом. Звісно мої враження десь мабуть суб’єктивні, а десь можуть і бути неточними. Та все ж хотілося б закликати знавців до полеміки, бо лиш так зможемо дійти якоїсь істини.

Про Pro Tools написано чимало. Десь свого часу і цього начитався, проте коли програма попала до рук, і виявилась можливість її поюзати, виникли свої враження та бачення у роботі з нею. Та все ж трохи історії.

З чого все розпочалось

Взагалі за професією журналіст, але свого часу мав нагоду закінчити музичне училище, тож як кажуть творчі люди «музика – назавжди». Так і в моєму житті уже понад 15 років весь вільний час присвячую студійній роботі (аранжування, запис, зведення, мастеринг). Так от ще на початку тисячоліття, коли з секвенсора пересів за персональний комп’ютер, першою програмою для творчої роботи став Sonar –  як на мене непоганий тренажер. Взагалі,  як і тоді, так і тепер цей продукт від Cakewalk вирізнявся і вирізняється продуманим інтерфейсом. По юзабіліті (тобто зручності) я б йому поставив найвищий бал. Річ у тім, що усі органи управління у ньому розміщені таким чином, що людина, яка звикла до традиційних програм в середовищі Windows, дуже легко дасть собі з ним лад. Чого не скажеш про конкурентів. Пригадую вперше відкрив Cubase, окрім знайомої «Стрілки» та деяких органів управління треків  усе було, як з іншої планети. Та і в цій програмі довелося попрацювати не один рік. У ній подобалися окремі продукти на кшталт VariAudio, і ще деякі з плагінів. Але вже на цьому етапі вперше став учасником полеміки серед музикантів «яка програма краще звучить». В той момент звісно відстоював, ту, на якій працював. Хоча об’єктивно визнаю, різниці не відчував. Можливо якісь відмінності в гармоніках і обертонах таки були, тобто, як згодом довідався, кожна програма по-своєму «загаджувала» звуковий простір, та все ж говорити достеменно про якісь звукові переваги просто не було підстав. Звісно змінював інтерфейс – і радикально мінявся звук, але знову ж програми до цього не мали ніякого стосунку.

Невідомий ProTools

І ось настала мить пробувати ProTools. І мабуть тут без філософії не обійдеться. Мав нагоду бачити програму ще трохи раніше коли купив черговий інтерфейс з диском 8-ї версії. Але тоді бідова графіка і цілковите нерозуміння що з програмою робити заставило відкласти диск у довгу шухляду. В Інтернеті інформації майже не було. А якщо була то на імпортній мові – тоді стало зрозуміло, чого у нашій країні та на пострадянському просторі з ProToolsпрацюють одиниці. І ось через багато років вирішив приєднатися до «одиниць». Причиною мабуть була все таки журналістика: постійне бажання дізнатися щось нове і розібратися в правдивості міфів та легенд, якими обросла програма за не одне десятиліття. Тож щоб якось дати лад з невідомим ProTools, вирішив піти складнішим шляхом: віднайшов в мережі відеоуроки англійською і розпочав процес їх дубляжу українською. Звісно все це відбувалося і відбувається у вільний від журналістики і студії час, тому і триває так довго. Та все ж за цей період вдалося непогано розібратися з програмою, і навіть записати декілька треків, які уже пішли в народ. Тож далі переходимо безпосередньо до ProTools.

ProTools – перші враження

Ніби вже й з досвідом, але перед інтерфейсом ProTools почувався як школяр: настільки вона нестандартна у всіх своїх проявах. Так, звісно, ті ж треки та ж транспортна панель. Але акценти в розташуваннях перемикачів і органів управління абсолютно відрізняються від того, що ми бачили в Sonar, Cubaseчи інших подібних програмних продуктах. Чому так – досі відповідей не знаходжу. Коли справа дійшла до налаштувань, тут я взагалі потрапив у лабіринт нелогічності. Кожна опція розташована у таких місцях, що самостійно годі було додуматися. То ж без інструкцій і підказок методом «наукового тику» цю програму не вивчити. Висновок: по юзабіліті ProTools мабуть є найгіршою програмою з якою мені довелося мати справу. Хоча є одне «але». Коли у гру вступають так звані «гарячі клавіші», починаєш потроху розуміти алгоритм і мислення розробників. Це не моя думка, але з нею погоджуюся, що ProTools розроблявся з орієнтацією на звукових консерваторів, які все життя звикли працювати за аналоговим мікшерним пультом. Справді десь така тенденція на початках простежувалася, але мабуть новітні тенденції усе таки заставили авторів так закрутити управління програмою, що тут важко собі ради дати як консерватори так і прагматики. Рятують ситуацію «гарячі клавіші».

Правда чи  міф: «ProTools краще звучить»

Ось і дійшли мабуть до най невдячнішої теми, про яку стільки написано публікацій і стільки сказано на форумах. Буквально днями зателефонував мій колега з конкуруючої студії з безапеляційною заявою «Я різниці не бачу, тому переходжу на Logic». «Ну і прапор в руки» - подумав я, оскільки у мене логічних аргументів для нього не було. Він відомий гітарист, крутий музикант з іменем, а я простий аранжувальник чи там журналіст буду спеца вчити як йому далі працювати. Хоча справді він частково був правим. Але знову ж «частково».

А які спостереження у моїй практиці. І так 8-версія LE -  справді різниці з Cubaseне невідчув. 10-версія – при роботі з проектом плагіни і інструменти звучали неперевершено, набагато краще аніж в Cubase, FL,StudioVan. Проте коли проект було конвертовано в аудіофайл – уся краса кудись зникла. Фактично повернулися до результатів вищезгаданих програм. І ось 12 версія HD – програма звучить пречудово і краще за аналогічні. При конвертації усі переваги зберігаються.  Чому так? Одні чують кращий звук, а інші не відчувають різниці, хоча їхній слух є беззаперечним?

Пригадую, як ми на цю тему роздумували з лідером однієї з українських рок-групи, і він зазначив, що десь чув таку інформацію, мовляв у ProTools є програмно вмонтовані так звані «покращувачі звуку». Вони зроблені нібито для того, щоб підвищити деталізацію сприйняття в процесі роботи, проте їх рекомендовано відключати. Наперед скажу, це також чергова легенда породжена наявністю вихідного сатуратора аналогової емуляції Heat. Насправді цікавий і досить корисний прибамбас, та все ж він по замовчуванню є відімкнутим. Отож перед нами постало декілька питань, які мабуть і є головним джерелом породження міфів.

Для того щоб дати правдоподібну відповідь, варто згадати декілька фактів з історії ProTools. Ми усі добре пам’ятаємо ті часи, коли програма для простих музикантів була просто недоступною через роботу у зв‘язці зі спеціальним і дорогим залізом. Буквально від 9-ї версії Pro Tools пішов у вільне плавання. Тобто на практиці ProTools це дещо інше, ніж з чим ми мали раніше справу. Це такий собі апаратно-програмний комплекс, у якому обладнання доповнює програму і навпаки. Навіщо розробники так ускладнили даний продукт? Річ у тім, що ProTools з перших кроків позиціонувався, як програма чи комплекс для професіоналів. Тобто він мав забезпечити стабільну роботу і високу якість звучання. А тепер давайте згадаємо комп’ютери кінця 90-х. Навряд чи така машина зі своїми куцими процесорними можливостями здатна була забезпечити потреби і продуктивність з урахуванням професійних вимог. Отож розробники ProTools додатково впакували процесорний ресурс у спеціальне залізо, яке автономно продокувало якісний звук залишаючи комп’ютеру певні управлінські функції. Десь така приблизно логіка існувала ще донедавна. Та час йде, комп’ютери стали врази потужніші і ProTools добре себе почуває у вільному плаванні. Пригадую десь в неті зустрічав розповідь одного зі звукооператорів, який аргументував, що старе «протулзівське» залізо і сьогодні здатне видати кращий результат, а ніж сам ProTools з невідомо яким інтерфейсом. І він десь мав рацію. Мабуть тут якраз і криється загадка, чому кожен з нас по різному чує як звучить програма. Раніше ProTools слухав на побутовій звуковій карті – звісно очікувати на результат і відмінність не доводилось. Коли до справи взявся ProTools HD, який по факту розрахований на роботу зі спеціалізованим зовнішнім залізом, а також інтерфейс M-AUDIOProjektMix в якому вмонтована апаратна підтримка ProTools – в результаті отримуємо суттєве покращення звуку і суттєву різницю в порівнянні з іншими подібними програмами.

Знову ж для мене це єдине логічне пояснення такого різноманітного сприйняття ProTools. Можливо десь і помиляюся, та все ж наразі насолоджуюся звуковою переваго програми і поки що не планую змінювати схему. Висновок : усі переваги ProTools можна відчути у поєднанні з відповідними залізом.

Про недоліки та переваги ProTools

Ну і на завершення загальні враження уже від роботи в ProTools. Тут є свої переваги і недоліки. Декілька слів про недоліки. Деякі ми вже згадували, на кшталт юзабіліті. Насправді варто констатувати, що розробники ProTools суттєво відстають від світових тенденцій у цій царині, де у лідерах мабуть досі є Cubase. Ще одним суттєвим недоліком ProTools є замкнутість на свої стандарти плагінів. А ще зміна RTASна ААХ не розв’язує, а лишень поглиблює дану проблематику. Також для мене незручний і в деяких моментах незрозумілий алгоритм роботи з ауксами та групуванням каналів. Як на мене вони непродумані до кінця. Ну і ще один суб’єктивний недолік, проте він персонально мені надзвичайно ускладнює роботу в програмі – недолуге графічне оформлення, маленькі піктограми, замалий значок курсора, який часто губиться з поля зору. Річ у тім, що маю вади зору, тому працювати на Cubaseбуло куди зручніше.

А тепер про позитиви. До них належить стабільність програми. Навіть на моєму «роздовбаному» компі вона працює без вильотів. Звісно зупинку програми викликає нестача ресурсів, проте наскільки стало відомо, у версії 12.5 уже передбачена система заморозки треків що вирішує цю проблему. В 12 версії надзвичайно добре працює динамічна система буфера затримки. При апаратних показниках буфера в 256 семплів, затримка майже невідчутна. Якщо в інших програмах гра в реальному часі на віртуальних інструментах з такими показниками є дискомфортною і майже нереальною, то в ProTools ви виконуєте свою партію без зайвої думки яка там стоїть затримка. Програма насправді сама підбирає оптимальні показники, щоб ви почувалися у ній комфортно. Також надзвичайно м’якою і лаконічною є система автоматичного вирівнювання та квантування аудіо-сигналу (ElasticAudio). Досить швидко звикаєш і до прийомів редагування аудіо. У поєднанні з гарячими клавішами починаєш робити все на льоту. Ну і справжнім скарбом є плагіни і обробки програми. Вони настільки фундаментальні і досконалі, що лише користуючись декількома рідними приборами можна створити цілком повноцінний мікс. Ну і спірний вихідний сатуратор, якого багато критикують, насправді виявився по звуку ближчим до лампового саунду ніж більшість хвалених плагінів. Подібний результат лишень зустрічав в останніх версіях мастерингового IzotopOzone.

Тож на завершення можу констатувати: ProTools зі своїм завданням і покликанням справляється, даруючи якісний професійний саунд на виході. Єдине, не так просто дістатися до тієї правильної стежини, яка приведе вас до цього.

Ярослав БАРАН

 

PRO TOOLS ПЛІТКИ

PRO TOOLS ШПАРГАЛКА

PRO TOOLS ПУБЛІКАЦІЯ НА ТЕМУ

PRO TOOLS УРОКИ

Ми на Facebook