• аранжування
  • створеня фонограм (мінус, плюс,)
  • послуги мастерингу
  • створення передач для радіо та рекламних радіороликів
  • створення відеооглядів та відеотренінгів
  • створення рекламних відеороликів
  • створення корпоративних фільмів та відеовізиток
  • створення документальних фільмів
  • озвучення відео та дубляж
  • створення музики для відео, YouTube, Vimeo, та інших ресурсів

Портфоліо

Мій кабінет

Для користувачів Продакшн-SHOP

Забули пароль
Реєстрація

Наші друзі (Facebook)

Real time web analytics, Heat map tracking

Яндекс.Метрика

mid side2Світ не стоїть на місці і разом з ним розвиваються прийоми та способи звукозапису. Проте завжди здавалося, що є консервативні речі, такі як скажімо стерео чи інші параметри звукового сигналу, які теоретично мали б залишатися незмінними. Та прогрес і тут зумів наслідити.

Явище «стерео» уже й не таке нове, проте  досі є визначальним у зведені та мастерингу фонограм. Що ми про нього знаємо? Це запис паралельних доріжок з інформацією 

для лівого і правого вуха, а вже фізіологія творить з ним дива: накладаючи ці сигнали з мінімальною мілісекундною затримкою ми в мозку отримуємо широке об’ємне звучання. Для простого користувача варто знати, що для «стерео» необхідно мати два джерела звуку. Тобто з одним динаміком стерео не буде, ну а для звукачів знаємо, що необхідно два пристрої для фіксування звуку: два мікрофони тощо. Також тут ми оперуємо такими величинами як панорама: для віртуального переміщення джерела звуку в стерео-просторі. Ми звикли до цього, навчилися по максимуму використовувати такі властивості звуку для досягнення суперового результату.

Та час йде і виявляється що «стерео» уже й не таке просте. Вірніше воно може існувати не лишень у звичному для нас форматі. Та про це буквально за мить, а наразі декілька слів про причини написання даної публікації. Оскільки постійно стараюся вдосконалювати свої навики по роботі зі звуком, тож нещодавно довелося пройти цікавий відеоурок по мастерингу, де вперше почув про таку технологію, як Mid-Side. Вона звісно стосувалася саме роботи зі «стерео». Тому після завершення курсу журналістська цікавість взяла верх, тож занурився в інтернет і вуаля: виявляється останніх 10 років в індустрію звукозапису активно входить (я б це так  назвав) нова технологія формування стерео під назвою «Mid-Side». Вона радикально відрізняється від того, з чим нам довелося до сьогодні мати справу і на думку фахівців має низку переваг, які суттєво розширюють можливості при обробці стерео сигналу.

Насправді технологія не нова. Запатентована ще у 30-х роках минулого сторіччя у Британії, та мабуть через складність розуміння цього явища вона так довго не входила в індустрію звукозапису. Наразі в наукові та технічні подробиці цієї техніки вдаватися не буду, а лише поділюся своїм розумінням цього явища, спираючись на теоретичні відомості. Про щось детальніше можна буде розповідати після практичних експерементів.

Отож ми знаємо і розуміємо, що для класичного запису стереосигналу нам необхідні два рівноцінні мікрофони, кожен з яких буде записувати сигнал mid side13окремо для правого і окремо для лівого вуха. Так було напочатку, і досі така схема є у використанні. З часом звукові інженери запропонували розташовувати мікрофони по осі X Y направлені на вуха слухача під кутом 90 градусів один до одного. Таким чином розширювався діапазон захопленого стерео сигналу і давав можливість краще розширювати стереобазу. Таке розташування мікрофонів можемо спостерігати у сучасних аудіо рекордерах. Так от при формуванні стерео з допомогою технології Mid-Side все здійснюється абсолютно по інакшому.

mid side1Образно кажучи для Mid-Side-стерео також необхідні два мікрофони. Один звичний моно-мікрофон, який виконуватиме роль саме mid-мікрофона, і ще один, який ставиться поряд, проте направлений в сторону під кутом 90 градусів. Він буде виконувати роль Side-мікрофона. Ще одна особливість цього мікрофона: він рекомендовано має бути двонарпаленим, і ця направленість має бути у формі вісімки. Тобто перший мікрофон у нас записуватиме моно-складову сигналу, другий мікрофон стерео складову. У односкладовій у нас пишеться корисний сигнал з мінімум домішок, а в стерео складовій у нас призвуки акустика приміщень, гармоніки які згенеровано тим приміщенням. Фактично ми маємо отримати три канали: один центральний моно і два side канали які фактично є протилежностями (записаними з урахуванням 180 градусної різниці їх розташування). Але і це ще не все, далі з допомогою декодування у нас має сформуватися уже класичний стерео сигнал за формулою L (mid + side-L) і R (mid + said R). Тобто ми отримуємо два моно-канали з домішками рівно протилежних side каналів.

Справді чисто фізично у нас захоплення сигналу тепер відбувається не в 90 градусів, як при схемі XY, а у 180 градусів. Фахівці переконують що у Mid-Side схеми формування стерео має значно більше переваг: насамперед це постійна моно-сумісність таких треків, по-друге через залежність стереобати від кількості домішаного бокового сигналу в центральному дає колосальні можливості та гнучкість у розширені стереобати. Більше підмішано бокового сигналу – ширша стереобаза.

Ось таке технічне ноу-хау, яке сьогодні уже творить чудеса під час фінального мастерингу фонограм. Досі ще не розумію як воно наглядно відбувається, проте варто констатувати, що уже сьогодні існує серія плагінів та обробок, які дають можливість саме попрактикуватися у застосуванні цієї технології. Чи вона настільки ефективна, сподіваюся розповім у наступних публікаціях після можливості випробувати цю технологію на практиці.

Ярослав БАРАН