• аранжування
  • створеня фонограм (мінус, плюс,)
  • послуги мастерингу
  • створення передач для радіо та рекламних радіороликів
  • створення відеооглядів та відеотренінгів
  • створення рекламних відеороликів
  • створення корпоративних фільмів та відеовізиток
  • створення документальних фільмів
  • озвучення відео та дубляж
  • створення музики для відео, YouTube, Vimeo, та інших ресурсів

Портфоліо

Мій кабінет

Для користувачів Продакшн-SHOP

Забули пароль
Реєстрація

Наші друзі (Facebook)

Real time web analytics, Heat map tracking

Яндекс.Метрика

masterdyskНарешті у житті Вашої студії настав той довгоочікуваний момент, що свідчить про певне завершення чергового етапу розвитку – випуск аудіо-альбому.  Можливо для вашої конкретної студії це відбувається вперше, тому розслаблятися на досягнутому не варто. Це ще не завершення роботи, адже для тиражування вам необхідно створити «мастер-диск».

На перший погляд ніби нічого особливого: зливаємо усі фонограми на диск у форматі CDAі на виробництво. Та коли перед вами на стіл покладуть аркуш з переліком вимог того ж виробника, кумекалку все таки доведеться почесати. Скажу одразу, для звукооператора чи звукорежисера, котрий дійшов до цього етапу, труднощів би немало виникати. Розібравшись лишень з деякими нюансами за нетривалий час на вашому столі має бути готовий сформований мастер-диск.

 

Перед тим як приступити до розгляду особливостей мастер-диску, декілька слів про саме явище (ну так, щоб нагадати). Отож мастер-диск це зразок чи то пак основа з якого будуть створені копії тиражу майбутнього альбому. Все впирається в технологію виготовлення дисків. Для того, щоб відштампувати диски на підприємстві готується так званий «золотий диск» з поданого матеріалу, такий собі еталон, з якого далі будуть виготовляти штампувальні форми.

Нещодавно на студію звернувся один з наших давніх клієнтів з проханням підготувати мастер-диск альбому до тиражування. Нам було представлено вимоги від заводу-виробника. Так от після детального вивчення цього документу, а також інших подібних, дійшов цікавих висновків, що сучасні вимоги, уже застарілі у часі, тобто  50% усього що написано у цих документах варто відфільтрувати, оскільки ті не відповідають вимогам часу. Тож далі зупинімося на базових і актуальних моментах для більшості випадків.

Носій мастер-диску

Звичайно на завод можна принести фонограми альбому на будь-якому коректному носію (флешка, міні-диск, SD-card, DAT-касета і т.д.) Проте кожна з них потребуватиме додаткової обробки та пере конвертації фахівцями заводу, що негативно вплине на якість фонограм, а також цілком ймовірні помилки у порядку треків. Тому оптимально надати виробникам мастер-диск максимально наближений до кінцевого продукту. Таким наразі є альбом записаний на носій CD-R у форматі CDA.

Підготовка матеріалів  для формування мастер-диску

Оскільки наш мастер-диск буде  сформовано на CD-R, тому наші фонограми мають відповідати наступним характеристикам: формат wav, 44100 Hz, 16 bit. Не рекомендовано використовувати для таких цілей формат mp3, який за своєю природою є компресійним і відтак у ньому вже містяться втрати у якості звучання (хоча в більшості випадків не вловимих людським вухом). Перед записом маємо чітко сформулювати для себе плей-лист – порядок треків, оскільки пізніше зміни будуть нереальними.

Запис мастер-диску

Власне на цьому етапі заховані усі премудрості створення мастер-диску, які стосуються як технічних моментів, такі культури оформлення інформації.  

  1. Насамперед маємо пам’ятати, що записаний проект має бути фіналізованим. Це такий режим запису після завершення якого диск більше недоступний для запису.  Тобто диск закритий для будь-яких подальших дій і у його створенні поставлена фінальна крапка. У різних програмах-рекордерах цей режим називають по різному. Та суть залишається сталою: диск не мультисесійний, запис зроблено з допомогою єдиної сесії і врешті диск закритий для будь-яких подальших маніпуляцій над його змістом. Для чого це робиться?  Тут справа у стандартах. Не кожна апаратура здатна прочитати багатосесійні диски і ще при тому не фіналізовані. Односесійний, фіналізований диск – стандарт для більшості виробників як професійної так і побутової аудіоапаратури.
  2. Мастер-диск має записуватись в режимі Disk At Once.  Даний технічний термін означає прийом спосіб нанесення інформації на диск. Режим  Disk At Onceпередбачає запис диску за один захід. Тобто лазер формує зміст диску безупинно без переривань,  як монолітний образ. Такий режим чи прийом має низку переваг. Насамперед з допоміжної службової інформації на диску єдиний раз прописуються  LedIN і LedOUT(допоміжна службова інформація) відповідно на початку та в кінці диску. Відтак між треками пропадають паузи, які є типовими для інших режимів. Скажімо для Track-At-Once  кожен трек прописується окремо, відтак між треками формуються паузи тривалістю до 2 с. У мультисесійних записах LedIN і LedOUTє декілька разів: на початку та в кінці кожної з сесій.
  3. Під час запису мастер-диску бажано дати йому назву
  4. Сумарна тривалість звучання мастер-диску разом з LedIN і LedOUTне має перевищувати граничнодопустимі норми. 79:15. Ідеальним обмеженням є об’єм звучання 75:38. Це гарантує уникнення проблем зі зчитування диску на будь-якій техніці.
  5. Після запису мастер-диску варто його перевірити на читабельність та наявність технічних пошкоджень або дефектів.

Доставка мастер-диску до виробника.

Раніше цей етап відбувався безпосередньо: диск запаковувався у відповідну коробку чи конверт і відвозився на завод, де передавався в руки інженерам. Сьогодні у час розвитку Інтернету мастер-диск можна переслати мережею, що зекономить час і гроші. Для цього необхідно створити образ мастер-диску. Рекомендований більшістю виробників формат ISO.

Висновок

 Як записати мастер-диск і як створити його образ з допомогою відповідного програмного забезпечення можна довідатись з Інтернету. А на завершення нагадаємо в тезах загально рекомендовані вимоги щодо створення мастер-диску:

-          Носій: CD-R

-          Формат: CD-Audio

-          Режим запису: Disk At Once

-          Вимога: диск має бути фіналізованим

-          Наявність назви диску

-          Рекомендована максимальна тривалість: 75:38

-          При переносі формат образу: ISO